Erreurs de Jeunesse
Jérémie Gindre (CH)
Frédéric Post (CH)

Erreurs de Jeunesse

  • (Photo: Serge Fruehauf)
  • (Photo: Serge Fruehauf)
  • (Photo: Serge Fruehauf)
 
Jérémie Gindre (CH)
Frédéric Post (CH)

Erreurs de Jeunesse

September 18October 17, 2003  |  Evergreene (Geneva)

Evergreene is pleased to present Youthful Follies, an exhibition by Jérémie Gindre and Frédéric Post. This is the pair’s first show at Evergreene and opens a new chapter in their collaboration, one they would define as follows: “Frédéric Post was born in 1975 in Geneva and grew up in the outskirts of Carouge. Jérémie Gindre was born in 1978 also in Geneva and grew up in the fields of Anières. The pair first met in 1997 at Geneva’s Ecole Supérieure d’Art Visuel but did not immediately see eye-to-eye and it was not until 1999, at Geneva’s Ecole des Beaux-Arts’ cooking school, that the two first became friends. An understanding and respect for each other’s work, bolstered by rigorous competition, pushed them towards a mutual artistic platform. Their monthly contribution to the magazine Line-Up in December 2000 marked an important milestone and since January 2001 Gindre and Post have shared a studio and continue to get along.” (J.G. and F.P.)

Youthful Follies is not a joint exhibition, but rather one of cohabitation. The works presented are not thematically linked, and their forms are not meant to dialogue. Of disparate inspiration, they nonetheless share a recognizable spirit, their manner of subverting the codes of popular culture, and their humor. The pair’s works are all the more identifiable in their willingness to participate in their own fictional worlds.

Frédéric Post presents the viewer with a reflection of their own consumer behavior, through the proliferation and subversion of advertisements, posters and logos, which make up an integral part of our daily routine. Post does not remove himself from the mercantile equation, but places himself fully within its workings, as an artist courting sponsorship and all that it entails.

Jérémie Gindre plays on stereotyped forms of storytelling: photo novella, news reports, freak occurrences and interviews with celebrities. The end result, double-faced installations, emphasizes both the mystery and the superficiality of these narrative forms.

This past year Frédéric Post’s solo exhibitions have included Pirate Privat at the Kunstgriff in Zurich, the Palais de l’Athénée and the Kunsthaus of Glarus. Post participated in Anti-Pure in St. Gall and Kraichtal in Germany, Fri-art (curator Sarah Zurcher) in  Fribourg, and Text und Ton (curator Peter Weibel) at the Zentrum für Kunst und Medien, Karlsruhe, Germany.  Post holds the honor of artist in residence at the Swiss Institute, Rome for 2003-2004. 

In 2003 Jérémie Gindre’s solo exhibitions included the BF15 in Lyon, Museo Nacional Reina Sofia in Madrid and the Centre International de la Communication in Roubais. Gindre was awarded the “Artist Residence of Inari,” Finland, and the Kiefer-Hablitzel Foundation prize for 2003. 


Evergreene a le grand plaisir de présenter Erreurs de jeunesse, une exposition de Jérémie Gindre et Frédéric Post. Cet événement représente pour Evergreene une première collaboration avec ces jeunes talents genevois ; pour les artistes, il s’agit d’un nouveau pas dans un long cheminement partagé : “Frédéric Post est né en 1975 à Genève, il grandit dans les tours de Carouge. Jérémie Gindre est né en 1978 à Genève, il grandit dans les champs d’Anières. Ils se rencontrent en 1997 à l’Ecole Supérieure d’Art Visuel de Genève, mais ne s’apprécient guère. En 1999 ils suivent ensemble le cours de cuisine de l’Ecole des Beaux-Arts de Genève et deviennent amis. Une complicité s’installe et les pousse à commencer un travail commun basé sur la compétition. Leur œuvre en couple s’achève en décembre 2000, avec la fin du magazine Line-up pour lequel ils composaient une intervention mensuelle. Depuis janvier 2001, ils partagent un atelier et s’entendent bien.” (J.G. & F.P)

Erreurs de jeunesse n’est pas une exposition commune, mais une exposition de cohabitation. Les oeuvres présentées n’ont pas de lien thématique, et leurs formes ne sont pas conçues pour dialoguer. D’inspirations différentes, les travaux respectifs de chacun entrent toutefois en corrélation par leur esprit, leur manière de jouer sur les codes, et leur humour. Leurs travaux se correspondent d’autant plus que chacun des artistes s’implique sans hésitation dans son monde fictif. 

Les oeuvres de Frédéric Post dressent devant le spectateur un reflet de ses propres habitudes consuméristes, de par une multiplication et un détournement de nos lectures de tous les jours : affiches, logos, symboles. Ses solutions toujours précaires sont la nostalgie d’un endroit où le « tout est possible » serait quotidien.

Jérémie Gindre entreprend de faire parler le récit stéréotypé de lui-même à travers l’enchâssement de ses variantes –roman-photo, série télévisée, reportage ou fait divers– dans des photographies ou des installations à double-face qui mettent en valeur à la fois le côté prétendument mystérieux et la superficialité absurde des épopées médiatiques.

Cette année Frédéric Post a eu des expositions personnelles au Pirate Privat, Kunstgriff, Zurich, au Palais de l’Athénée et au Kunsthaus de Glarus. Il a participé, entre autre, à l’exposition Fri-art, (curator Sarah Zurcher) a Fribourg, Text und Ton, (curator Peter Weibel), Zentrum für Kunst und Medien de Karlruhe en Allemagne,  Anti-Pure qui a eu lieu à la Kunsthalle de St. Gall et à la Ursula Blickle Stifftung de Kraichtal aussi en Allemagne, et il détient une résidence à l’Institut suisse de Rome pour l’année 2003-2004. 

En 2003 le travail de Jérémie Gindre a été exposé à la BF15 (Lyon) et au Museum Liner (Appenzell), ses vidéos ont été diffusée à Play (Berne) ainsi qu’au Museo Nacional Reina Sofia (Madrid).  Il a également été récompensé du prix de la fondation Kiefer-Hablitzel et a bénéficié de la résidence d’artistes d’Inari (Finlande).